Jdi na obsah Jdi na menu
 


Výstroj na džigitovku

29. 5. 2011

Džigitovka není u nás tak rozšířená a proto speciální výstroj v obchodech s jezdeckými potřebami jen tak neseženete. Musíte se obrátit na sedláře, kteří se na tato sedla specializují a nejlépe, když džip1390269.jpggitovku sami jezdí. Pak budete mít jistotu, že vše bude tak, jak má být.

Rozlišujeme dva typy sedel pro tuto disciplínu a to typ americký a kozácký. Americké trikové sedlo je velmi podobné westernovému sedlu. Rozdíl je především v tenčí a delší hrušce a několika řemínky a úchyty pro různé triky. Tento typ sedel se u nás téměř nepoužívá.

Nejrozšířenějším typem je tzv. kozácké sedlo, které (viz obrázek) má na první pohled několik odlišných charakteristik na rozdíl od sedel, která známe. Skládá se ze tří podbříšníkových řemenů, které musí zajistit stoprocentní jistotu, že se sedlo nepřetočí v žádné situaci. Prostřední z řemenů vede přes sedlový polštář, který jej tak udržuje na svém místě. Nedílnou součástí sedla je také poprsák, který pomáhá zajišťovat stabilitu sedla při prováděných tricích. Místo tradiční hrušky (jak už bylo zmíněno u amerických typů trikových sedel) je zde tzv. trdlo neboli taračok. Slouží k pevnému úchopu pro ruce  a spolu se spojkou je nejčastěji využívanou "vychytávkou" na tomto sedle. Většinou bývá obšito kůží, aby ruce nesjížděly a zajistila se tak bezpečnost jezdce.

Dalším rozdílem je spojovací řemen (neboli spojka), který  se používá na spojení třmenů a je nutný k provedení některých triků např. vývěsu. Při rozepnutém spojovacím řemeni se může přihlížejícím zdát, že pod koněm vlaje část podbřišníku, ale120807_benefice2_480.jpg je to jen mylná domněnka.

 Spojovací řemen se zapíná a rozepíná podle potřeby jednotlivých triků. Pokud bude následovat trik, na který je třeba rozepnuté spojky, ale spojka se zapnuta, většinou se stane pouze to, že se trik nedá uskutečnit nebo se nepovede. V opačném případě a to pokud je potřeba mít spojku nutně zapnutou, ale byla zapomenuta a je tedy rozpojená, nejen trik může skončit nepovedeně, ale ohrožen je hlavně jezdec, který s velkou pravděpodobností skončí pod kopyty koně. Větším či menším dotažením spojky lze také regulovat hloubku vývěsu či dotaženost jiných triků.Většinou záleží na výšce jezdce a to, jak mu dotažení vyhovuje. 

sedlo.jpgJednotliví jezdci džigitovky si pak sedlo upraví "k obrazu svému", tedy že si někde přidají poutko, jinde řemínek a to většinou podle toho, jaké triky jezdí a co k nim potřebují.

 

Některá triková sedla mají na zadní rozsoše ještě přidán jeden taračok, který však "netrčí" k nebi, ale je vodorovně s koněm. Ten je používán na těžké triky, které se provádí za koněm jako je běh za koněm, nebo seskok a náskok za záď koně a další. Zadní taračok může být nahrazen koženým poutkem. Tento speciální kousek výbavy trikového sedla je používán jen těmi nejlepšími jezdci, kteří se můžou 100% spolehnout na své koně a jejichž dovednosti jsou na velmi vysoké úrovni.  

 

Třmeny trikového sedla mohou mít různý tvar. Buďto klasický tvar jak jejdscf4062.jpg známe z jezdeckého sedla nebo kruhový tvar, který umožňuje větší pohodlí a méně modřin při provádění některých triků.     

Uzdečka je na vkusu jezdce, stejně tak jako otěže, které při provádění triků nesmí nikde překážet. Podsedlová dečka je šita na míru pod sedlo a musí stylem doplňovat kompletní výstroj.

 

Pokud byste v trikovém sedle chtěli absolvovat delší vyjížďku, co se týče pohodlí, není úplně ideální. Není divu, když sedlo je řešeno tak, aby se jezdec cítil dobře mimo něj, kde většinu času také pobývá.Wink

A ještě jedno moudro na závěr: Kdo nevyskočí do trikového sedla, nemá v něm co dělat.

 Foto č.2 Eva Výborná